نقش ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن

تغذیه سالم و تامین ویتامین های ضروری بدن توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با هر نوع ویروس و باکتری افزایش میدهد.

از جمله مواردی که نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن است عبارتند از: خستگی مداوم، عفونت های مکرر، سرما خوردن زیاد در طول سال، بهبود نیافتن زخم ها و دچار شدن به انواع حساسیت ها.

گنجاندن میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی روزانه باعث بهبود و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن میشود و رعایت کردن مواردی چون : داشتن خواب منظم، دوری از استرس و تنش های عصبی و انجام فعالیت های فیزیکی مانند ورزش روزانه سیستم ایمنی بدن را ارتقا میدهد.

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی باعث میشود بدن در مقابل عوامل بیماری زا آسیب پذیر باشد.

 

شاید این مطلب را نیز دوست داشته باشید : رشد و تکامل جسمانی

 

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی که بدن روزانه به آنها نیاز دارند شامل: کلسیم، منیزیم، آهن، روی، ویتامین A، گروه ویتامین B، ویتامینE، ویتامینC و ویتامینD میباشد.

ویتامین ها به دو دسته تقسیم میشوند: ویتامین های محلول درآب (ویتامین های گروه B، ویتامین C ) و ویتامین های محلول در چربی(ویتامین A، E، K، D)

ویتامین A

نقش اساسی این ویتامین در قدرت بینایی است و در صورت کمبود آن دید افراد ممکن است دچار مشکل شود. این ویتامین در کبد ساخته میشود و اگر هم برای مدتی این ویتامین به بدن نرسد جای نگرانی نیست. در بهبود زخم ها موثر است و در صورت کمبود آن پوست دچار مشکل میشود.

ویتامین گروه B

گروه ویتامین B عبارتند از: B1 (تیامین)، B2،(ریبوفلاوین)، B5(اسید پانتوتنیک)، B6(پیریدوکسین)، B12(کوبالامین)

ویتامین B1 : حفظ و تامین انرژی بدن، حفاظت از سیستم عصبی

ویتامین B2 : محافظت از پوست و سیستم عصبی و نقش اساسی در رشد و تکامل طبیعی بدن، جلوگیری از کم خونی

ویتامین B5: کمک به شکستن چربی ها و پروتئین ها

ویتامین B6 : تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر بیماری ها، تقویت سیستم عصبی

ویتامین B12 : تولید گلبول قرمز، تاثیر در کارکرد سیستم عصبی

ویتامین C

ویتامین C در حفاظت از پوست و التیام زخم ها نقش مهمی دارد و همچنین تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

ویتامین E

حفاظت از پوست و مو و در صورت کمبود باعث بروز مشکلاتی در سیستم عصبی میشود.

ویتامین D

این ویتامین در حفظ ساختار بدن و مستحکم نگه داشتن استخوان ها تاثیر دارد و همچنین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود.

تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد غذایی سالم

مصرف قند و شکر و غذاهای مضر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود و هنگام مواجه با هر نوع ویروس و باکتری توانایی مقابله با آنها را نخواهد داشت. لذا استفاده از انواع سبزی ها، میوه ها، حبوبات و پروتئین ها در وعده های روزانه موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشود.

از جمله غذاهایی که علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند عبارتند از:

منبع غذایی گیاهی: اسفناج، شلغم، کاهو، آویشن، گل کلم، زردآلو، کدو تنبل، هویج، انواع آجیل، دانه آفتابگردان، مرکبات، سیب، توت فرنگی ، انبه، فلفل، سیر، پیاز، موز و حبوبات

منبع غذایی حیوانی: لبنیات، انواع گوشت، تخم مرغ، ماهی، میگو

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : دنبال کردن

برای اطلاع از مطالب جدید و تخفیفات و اطلاعیه های جدید به کانال تلگرامی ما بپیوندید.